Monday, August 30, 2010

merdeka?

merdeka? malam tadi aku terfikir tentang efek malam merdeka. sebelum itu,aku tersentak dengan kenyataan yang tidak biasa dilontarkan oleh arep cahaya. dia cakapa, malam ini,'berlakulah penambahan bilangan belen di sp & setiap ceruk di malaysia'. mula-mula,aku terkesima tetapi setelah melihat keadaan sekeliling aku yang rata-rata dipenuhi oleh budak-budak belasan tahun[aku pun belasan lagi,18 msih belas.ha69] yang sudah reti untuk keluar malam dan pulang lewat . ini erti merdeka bagi mereka? kebebasan untuk pulang lewat dengan taulan atas dasar menyambut Hari Kemerdekaan. aku ingin mengatakn bahawa mereka ini bodoh tetapi pokoknya,bkan salah mereka. ibubapa mereka yang sepatutnya menerangkan dengan lebih lanjut apa itu kemerdekaan sebenarnya agar peristiwa ini dapat dikurangkan. apabila difikirkn kembali,budak-budak sekarang cukup susah untuk mendengar cakap orang tua. hendakbuat sikap lepas tangan,tidak boleh kerana ini adalah generasi yang akan datang. apa perlu dilakukan oleh aku? apapun,dari pemerhatan aku malam tadi,merdeka kini disambut dengan kebodohan pertunjukkn bunga api. aku tidak tahu apa kaitannya dengan semangat patriotisme yang diagung-agungkn oleh rakyat malaysia. ini dinamakn merdeka? fikirlah..

2 comments:

  1. Naharom. Aku terasa baq hg. Aku blek pkui 6pg tadi. Hehh -.-"

    ReplyDelete
  2. ni belia pemangkin masa depan negara..
    tara 2..
    ha69

    ReplyDelete